Tidigare år

2020

2020, ett år vi alla kommer att förknippa med främst Covid-19. Pandemin till trots fick jag möjlighet att komma ut och besöka familjer på julafton, utomhus och på säkert avstånd. Corona gav också möjligheten till utveckling och idén om digitala hälsningar från tomten kom upp. En mer generell och 11 personliga hälsningar spelades in och genom detta kunde jag närvara vid julfiranden i bland annat Husqvarna, Göteborg, Åmål, Upplands Väsby förutom de 17 familjer jag besökte i Boråsområdet.

Insamlingen fick en extra boost den 4 december då en anonym givare hörde av sig på Facebook. Personen meddelade att han var villig att dubbla årets insamling med upp till 1 miljon kronor. Detta bidrog till att årets insamling kunde summeras till otroliga 2.213.447kr. Omvandlat till forskningstimmar blir det ca 6.624h, eller strax över tre år.

Se spridningen för 2020 här.


2019

2019 utvecklades till ett fantastiskt år. Målsättningen var inte satt till kronor utan att få en så stor spridning som möjligt på bidragsgivarna, vilket jag verkligen lyckades med! Personer från bland annat Melbourne, Doha, Nairobi, Nice till Malmö, Visby, Borås och Koskullskulle var med och bidrog till slutresultatet 544.967kr! En otrolig summa som omräknat till forskningstimmar blir över 900 timmar viktig forskning.

2019 var också året då initiativet Tomte mot Barncancer tog nästa steg och blev registrerad som insamlingsstiftelse under namnet Insamlingsstiftelsen mot Barncancer. Detta valde jag att göra främst för att bygga en långsiktighet för projektet.

Se spridningen för 2019 här.


2018

2018 hade jag ingen direkt målsättning i antal kronor, utan målsättningen var att få större spridning på insamlingen, påvisa hur lätt det är att bidra och på så sätt få fler personer engagerade. När jag den 29 december avslutade årets insamling kände jag att jag hade lyckats! 1.186 personer swishade inte mindre än 2.109 bidrag under perioden 21 november till 29 december. Efter succén 2017 fick jag kommentarer som “borde du inte sluta på topp?”. Men för mig spelar det personligen ingen roll om jag samlar in 50.000kr eller 500.000kr, då jag vet att de 50.000kr också gör skillnad.

SVT valde att uppmärksamma projektet genom ett inslag i Västnytt i samband med att jag besökte Barncancerfonden Västras årliga julbord. Borås Bil gruppen och Ford bidrog också på nytt vilket genererade 104.000kr.

När det var dags att avsluta insamlingen hade vi tillsammans samlat in 402.660kr till den viktiga kampen mot barncancer. Omvandlat i forskningstimmar motsvarar det ca 670h, timmar som verkligen gör skillnad.

Se spridningen för 2018 här.


2017

2017 startade jag igång Facebooksidan Tomte mot Barncancer. Anledningen till det var initialt för att kunna följa spridningen på inläggen och nå ut bredare, vilket inte fungerar på sin privata profil. Tomteinitiativet fick större spridning än tidigare vilket märktes tydligt på antal gåvor. 634 personer swishade till insamlingen 712 gånger. Min arbetsgivare Borås Bil gruppen valde att skänka en begagnad Ford Focus som vi auktionerade ut till förmån för insamlingen, vilken genererade 20.000kr plus att Ford Sverige valde att skänka 25.000kr.

När insamlingen summerades på morgonen den 29 december hade den genererat 211.170kr till den viktiga kampen mot barncancer, vilket var långt över förväntan!


2016

Idén för initiativet Tomte mot Barncancer kom upp på våren 2016.

Inspirationen kom från Jonny Ljungberg, som sedan 2013 tomtat i Varberg till förmån för Barncancerfonden. Sett till att jag har en rätt bra skäggväxt (äkta skägg är extremt viktigt för en tomte) tänkte jag “kan han så kan jag…”

Första året hade jag inget direkt utsatt mål, i en intervju med Borås Tidning sa jag att det vore roligt att få in 20-30.000kr. Insamlingen 2016 stängdes i slutet av december på 81.500kr och totalt kom det in 216 gåvor via Swish.